Det kan vara svårt att upptäcka att någon i ens närhet missbrukar Anabola androgena steroider (AAS). Har en person flera av nedanstående tecken kan man misstänka ett eventuellt missbruk:

  • Kraftig viktökning.
  • Snabb muskelutveckling på kort tid
  • Förändrad sexlust; ofta ökad sexlust under kur men minskad eller obefintlig sexlust efter avslutad kur. Potensproblem efter avslutad kur är mycket vanligt.
  • Oproportionerlig muskelutveckling; framförallt kring bröst, nacke och skuldror.
  • Nytillkommen akne; ofta på rygg, skuldror och bröst
  • Gynekomasti (bröstkörtelförstoring)
  • Stickmärken i de stora muskelgrupperna som stjärt, lår och skuldra.  
  • Striae (hudbristningar) vanligtvis mellan stora bröstmuskeln och biceps, men även på rygg och lår.
  • Testikelatrofi (minskade testiklar)
  • Ödem (vätskeansamling) ofta i ansiktet vilket kan ge ett "plufsigt" utseende.
  • Ökad kroppsbehåring och/eller håravfall på huvudet.
  • Depressiva besvär.
  • Fixering vid kost och träning.
  • Kraftiga svängningar i självförtroende och självkänsla.
  • Humörsvängningar såsom nedstämdhet, upprymdhet, irritabilitet och aggressivitet.
  • Sömnproblem såsom ökad vakenhet eller omvänd dygnsrytm.

Specifika tecken hos kvinnor:

  • Oregelbundna eller upphörda menstruationer.
  • Klitorisförstoring.
  • Skäggväxt och ökad kroppsbehåring.
  • Förändrad röst. 

Ställ en fråga

Bild-CAPTCHA
Ange de tecken som visas i bilden.